Nieuw Amsterdam

30 augustus 2008 - Nieuw Amsterdam, Suriname

Na veel klachten dat er geen berichten meer zijn gekomen heb ik toch maar besloten om weer wat te schrijven over mijn ervaringen in Suriname;)

Vorige week zijn we met een groep studenten naar het fort in Nieuw-Amsterdam geweest. Op de weg er naar toe, die per boot was, zijn we langs Brownpunt gevaren en gestopt. Brownspunt is een strand(je) waar we wat gezwommen hebben. Hier zijn trouwens ook dolfijnen die we hebben gezien. Ze kwamen niet dichterbij dan 20 meter maar het was toch erg leuk om dit te zien. Fort Nieuw-Amsterdam

Nadat in 1712 de Fransen een succesvolle aanval hadden uitgevoerd op een deel van de plantages rond Fort Zeelandia, werd op de rechteroever van de rivier fort Nieuw-Amsterdam gebouwd.

Het fort werd gebouwd tussen 1734 en 1747 in de vorm van een regelmatige vijfhoek met bastionpunten. Samen met andere forten diende het als een verdedigingslijn tegen binnenvallende vijandelijke vloten. Er staan nog altijd twee kruithuizen, van 1740 en 1778; tegenwoordig maken die deel uit van het openluchtmuseum.

Tijdens de Tweede Wereld oorlog werd dit fort gebruikt door de Amerikanen. In Suriname komt namelijk heel veel Bauxiet voor (hier word aluminium van gemaakt). Dit was erg belangrijk voor de Amerikanen want hier werden namelijk hun vliegtuigen van gemaakt. Ze waren bang dat de Duitsers dit zouden aanvallen.

Echt relaxed als je hier gestationeerd werd! geen Duitser gezien en altijd lekker weer, met in de ene hand een glaasje rum en de andere hand een lekkere kokosnoot;)

van deze dag heb ik jammergenoeg geen foto's van want mijn geheugenkaart was kapot gegaan!?

In de volgende aflevering van "Milo in Suriname"..... "de avonturen van Milo op Brownsberg"  :)

1. Winardi:
    25 augustus 2009
    Sedulur kabeh ing tanah suriname ingkang bade ngersakaken tindakan ing tanah Jowo, saget nyuwun pirso marang kawulo. Lan kawula bade "arrage" kados kapinginanipun panjenengan sedoyo.
    Matur nuwun...........Winardi 08122701907