Brokopondo

20 augustus 2008 - Brokopondo, Suriname

Donderdagmorgen was het dan zover. Ons eerste tripje in Suriname. We vertrokken rond half tien (een uur te laat maar dat hadden we al wel een beetje verwacht...) naar Brokopondo, een district in Suriname ten zuiden van Paramaribo. Onze gids was Elton, een lokale bewoner waarvan de andere studenten die hier al langer zitten helemaal weg van zijn. De trip begon met boodschappen doen op een markt in Paramaribo.De reis naar de plaats van bestemming duurde zo'n 3 uur, hoofdzakelijk over een weg waar meer kapotte banden lagen dan dat er mensen over heen reden.

Eenmaal aangekomen in het kleine plaatsje Ston Eiland (het is overigens geen eiland maar vaste land!?) zien we de ongelofelijke schoonheid van het plaatsje en het meer (zie foto's). Het gebied waar het meer zich bevind was eerst gewoon land, maar in 1958 hebben ze het gebied onder laten lopen en een stuwdam gebouwd zodat er op deze manier energie opgewekt zou kunnen worden. Doordat het gebied eerst gewoon bos was zie je nog restanten van bomen uit het water komen. Dit maakt het meer eigenlijk nog veel mooier en specialer dan het al is.Nadat we onze hangmatten geïnstalleerd hadden begon Elton met het koken van de middagmaaltijd, het is verreweg het lekkerste wat ik tot nu toe gegeten heb in Suriname. Ik kan niet goed vertellen hoe of wat maar het was in ieder geval vis.Na onze overheerlijke maaltijd zijn we met een bootje een stukje gaan varen en hebben we een bos/regenwoud wandeling gemaakt. Dit was echt ongelofelijk leuk! De wandeling heeft zo'n anderhalf a twee uur geduurd en ik vond het echt verreweg het leukste van het weekend. We zijn een slang tegen gekomen van ongeveer een meter maar voordat we er foto's van konden maken had de gids zijn hoofd er al af gehakt en hem weg gegooid (ik heb nog wel een foto van een heel klein slangetje die in je wc zat).

Na deze wandeling en boottocht hebben we weer lekker in de hangmat gelegen en heeft Elton wederom een geweldige maaltijd voor ons gemaakt. Zoute soep is de naam maar net als het eerste gerecht is het enige wat ik weet dat er kip in zat. maar het was lekker!!!!!

'S avonds hebben we wat gedronken met ze allen. Toen dit op was is er nog een rooftocht geweest naar meer (Elton's idee), maar dit viel een beetje tegen. Het enige wat we gevonden hadden was een halve liter en een heel raar soort nacht/knaag/buidel-dier. (zie foto's)

De volgende dag, wakker wordend in een hangmat en met een ongelofelijk uitzicht over het meer, staat het ontbijt al weer klaar. we zouden eigenlijk nog visjes vangen, maar door de nachtelijke avonturen was dat niet meer helemaal gelukt en hebben we de rest van de dag heerlijk in de hangmat gelegen en nog een boottochtje gemaakt.

Laat in de middag zijn we weer vertrokken naar Paramaribo en is ons eerste tripje een feit.

Zaterdag al weer ons volgende tripje en dan gaan we naar Bigipan:)