Brownberg

7 september 2008 - Brokopondo, Suriname

Dit weekend zijn we naar Brownsberg geweest. Brownsberg is een natuurpark/berg in het district Brokopondo. Zoals jullie waarschijnlijk al gelezen hebben ben ik al een keer in dit gebied geweest.

Nadat we de bus hebben volgepropt vertrekken we naar Brownsberg. De reis duurde zo'n drie-en-een-half uur. De weg was erg hobbelig en erg stoffig door de droogte. 1 van de mede inzittende moest daarom ook overgeven (200 meter voor de eindbestemming) ja dat vind ik grappig:)

Eenmaal aangekomen op de top eten we wat in ons hutje en hangen we de hangmatten op. Weer op kracht gekomen bereiden we ons voor op de afdaling. Nog voor we zijn begonnen komen we een andere groep tegen die net de afdaling en beklimming hebben gedaan, half dood en smeekend om water begint ons zelfvertrouwen te dalen. Tijdens de afdaling komen we veel geweldige flora en fauna tegen. De afdaling duurde zo'n anderhalf uur. Eenmaal bij de Irena waterval aangekomen is het eerste wat we doen een verkoelende douche nemen.

De beklimming....

Iedereen zag op tegen de beklimming maar ik moet zeggen dat het erg meeviel. afdalen duurt namelijk veel langer omdat je steeds moet letten of je gaat uitglijden ofzo, de beklimming gaat veel sneller doordat je niet zo hoeft uit te kijken. Uiteindelijk blijkt dat we volgens de gids een recordtijd hebben neergezet in de beklimming! (ik geloof er geen zak van maar dat terzijde)

Na de beklimming gaan we wat eten en sprokkelen we hout voor een kampvuur. Er is weer een rooftocht geweest met succes......

De volgende dag is er een tocht gepland naar de wittie kreek en het stuwmeer waar een boot op ons staat te wachten. Deze wandeling vond ik persoonlijk leuker omdat het een stuk avontuurlijker was dan het weg naar de watervallen. We hebben door de kreek moeten lopen en stukken door de modder. ook hebben we nog een stuk moeten klimmen omdat we een stuk verkeert waren gelopen al wou de gids niet toegeven;) maar na mijn idee werd het juist leuker. Bij de wittie kreek hebben we even lekker kunnen zwemmen en afkoelen.

Hierna hebben we de verder tocht gemaakt naar het stuwmeer. onderweg zijn we ongelofelijk grote bomen tegengekomen die bekend staan als de "bosreus". deze boom is heilig voor de Creolen.

Aangekomen bij het stuwmeer wacht er een bootje op ons die ons naar Ston eiland brengt. (hier heb ik de vorige keer dat ik in het gebied Brokopondo was overnacht). Hier hebben we weer wat gegeten en de kokosnoten gegeten die we onderweg hebben gevonden.

Weer een ongelofelijk mooi weekend!

1. Dominic:
    11 september 2008
    Yoyoyoo!

Alles lkker? He klinkt wel cool he zo'n tour door natuur. Zou ik eigenl ook wel keer willen.
    Overigens hier in utrecht mis je eigenlijk niets. Alles same old, same old.
    Maar je hebt het dus wel naar je zin daar. Das mooi! Wanneer ben je weer terug?

Hlr Do
  2. Homie Eva:
    12 september 2008
    mis niets mis niets mis niets hier in Utrecht??? Zeeeeeeeker wel! Ik zeg Rekorder, ik zeg Lief, ik zeg Ben Sims morgen in de Tivoli!!!!! Ow ow ow ow er wordt weer flink los gegaan, met hier en daar een pas op de spreekwoordelijke plaats uiteraard...
    brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrroem broem broem broem broem
  3. Milo Moraes:
    12 september 2008
    @do

Ja hier gaat alles goed heb het wel naar me zin:) hoe is het met jou?
    ik ben 5 november weer terug

@Brommer Eef:
    jaja de muziek is beter in nederland maaaaaaar hier heb ik alle vrijheid in de wereld om de wereld te zien:) de muziek zit in mijn hoof dus ik feest vanuit de gedachte met jullie mee:)
  4. Corrie:
    15 september 2008
    Milo!! Mooi om te lezen dat het zo vet is en de foto's zien er ook weer top uit! Je wordt nog een echte flora en fauna vriend ;-) Veel plezier nog! Ciao
  5. Maxje:
    20 september 2008
    brownsberg is natuurlijk te makkelijk om grappen over te maken!
    met onze spaanse vriend hier gaat het goed, echt een toffe peer!
    goed om te horen dat jij het ook naar je zin hebt.
    dikke knuffel
  6. Tamara:
    23 september 2008
    MILo! überfijne buurman die ik moet missen! Volgens mij vermaak je je prima daar! Nice pictures...ik dacht dat ik me al eerder had aangemeld maar goed...nu dus wel...Maar enjoy your trip...ik zal je berichtjes in de gaten houden! :D
    Liefs,
    Powerbuuf ;)
  7. Tim:
    25 september 2008
    Yo Steve Irwin,
    zo te horen begin je steeds dichter bij de natuur te komen. Nice.
    Have fun met de volgende safari's! (dit kan een tochtje/of drankje betekenen.)

massuls
  8. Dorus:
    13 oktober 2008
    Hey lekker Surinaams zustertje van me!

Al een tijdje niks van je gehoord, vermaak je je daar nog een beetje?!? Volgens mij ben je over drie weken weer terug, kunnen we weer tetrissen, bakken peren, luft battlen, shufflen, rugpiraten, Absinten en alle andere mooie dingen doen die Utrecht te bieden heeft!

Tot snel man! X
    Dorus
  9. Bas:
    15 oktober 2008
    Hey Olim!!

Hoe is het daar jongen? ik loop nu weer stage ik ben ook rond 5 november klaar!
    Lijkt me mooi om snel weer eens te gaan peren!

tot snel!

x